2024 – ?

2023 – Karin Smirnoff
”Årets pristagare slog igenom med en uppmärksammad romantrilogi, ett egensinnigt språk och oförglömliga karaktärer som berörde många. Trots sin norrländska bakgrund har denna författare mycket gemensamt med Fritiof Nilsson Piraten: den mörka humorn och blicken för de mest utsatta i vårt samhälle.”

2022 – Kalle Lind
”För ett osedvanligt kärleksfullt, humoristiskt och initierat kulturellt diversearbete. Med blicken riktad mer bakåt än framåt underhåller och upplyser årets pristagare oss alla, genom att träget leta upp och damma av gamla kulturskatter, inte minst skånska sådana.”

2021 – Karin Brunk Holmqvist
”Årets pristagare blivit folkkär och läst som få andra. Med närmare två miljoner sålda böcker har hennes karriär gått med raketfart sedan den relativt sena debuten på 1990-talet. Med blick för de små detaljerna i allt delar hon också Piratens förkärlek för udda existenser och bortglömda platser.”

2020 – Lina Wolff
”Med sitt unika och modiga författarskap har årets pristagare på kort tid vunnit både kritikernas och läsarnas hjärtan såväl i Sverige som utomlands. Hennes böcker är lika höglitterära som de är burleska, lika sensuella som de är brutala och – sist men inte minst – mycket roliga.”

2019 – Fredrik Backman
”I Piratens anda varvas humorn med stort allvar och han står alltid på de svagas sida i sina skildringar av vår samtid.”

2018 – Johan Glans
”För att ha upphöjt igenkänningskomiken till en egen konstart, där han med lika delar spontanitet och eftertanke belyser tillvarons absurditeter. Född i Sveriges tråkigaste stad har han utsetts till landets roligaste komiker inte bara en, utan två gånger. Han tar humorn på största allvar – men aldrig sig själv.”

2017 – Nisse Hellberg
”Årets pristagare har alltid gått sina egna vägar. Från den punkinfluerade debuten på 70-talet via svensktoppen till fjolårets countrydoftande album har han utforskat rockmusikens rötter, med ena benet i Malmö och det andra i Memphis, Tennessee. Hans låttexter är skarpa och mörkt humoristiska, där varje ord är valt med omsorg.”

2016 – Viveca Lärn
”Med värme, humor och medmänsklighet beskriver årets pristagare den på samma gång helt unika och alldeles vanliga människan. Hon är produktiv; minst 60 böcker har det blivit sedan debuten 1975, och många av dessa har hon skrivit för den kanske allra viktigaste målgruppen – barnen. Men det är med en bokserie om livet på en skärgårdsö, som också har blivit till en älskad tv-serie, som vår pristagare skördat sina allra största framgångar. ”

2015 – Lasse Åberg
”Årets pristagare har med lågmäld och träffsäker humor roat oss i snart 50 år, som skådespelare, musiker, regissör, författare, formgivare, konstnär och samlare av allt som har med Musse Pigg att göra. Med sina ”rapporter från folkhemmet” har han blivit en av våra mest folkkära underhållare. Som Trazan Apansson i Electric Banana Band blev han barnens favorit, som Stig-Helmer i ”Sällskapsresan” blev han allas favorit.”

2014 – Gösta Ekman
”Många epitet passar in på årets pristagare – skådespelare, komiker, estradör, regissör, författare: bredden i hans konstnärskap är enorm. Det är med humorn ackompanjerad av ett stort allvar som vi har lärt känna denne store begåvning. Och tänk – om ett skratt förlänger livet, då har han förlängt våra liv, flera gånger om!”

2013 – Claes Eriksson
”Med försåtlig humor och finurligt allvar punkterar denne estradör alla sorters dryghet, maktmissbruk och byråkratisk enfald, samtidigt som han hyllar modet hos den enskilde medborgaren. Hans texter i revynummer, sånger och dikter roar och oroar på samma gång.”

2012 – Leif GW Persson
”För att han med eminent sakkunskap och moraliskt grundat engagemang kommenterar vår samtid i kriminalromaner och andra medieframträdanden med skarp satir och underhållande (själv)ironi.”

2011 – Katarina Mazetti
”För ett engagerat, mångsidigt författarskap och en outsinlig berättarglädje som bjuder alla åldrar på uppsluppet allvar och vemodig komik”.

2010 – Carin Mannheimer
”För hennes förmåga att skildra vår mänskliga skröplighet, i radhustristess som på ålderdomshem, med vänligt insiktsfull munterhet”.

2009 – Torgny Lindgren
”För en berättarkonst, där det Höga och det Låga, det Breda och det Smala sitter till bords tillsammans och skålar med varandra – allt i Piratens anda.”

2008 – Niklas Rådström
”För ett fantasifullt och varmt författarskap inom nästan alla genrer från poesi, noveller, romaner till scenkonst och essäer. Ofta hämtar han inspiration från sin egen barndom precis som Piraten gjorde.”

2007 – Claes Hylinger
”För att han med små medel, filosofisk blick och lågmäld humor får oss att se det stora i det lilla. Han har en personlig röst som utan åthävor förvandlar läsaren till road lyssnare och god vän.”

2006 – Jesper Thilo
”Med jazzmusiken som språk har Jesper Thilo, hemmavid och i världen, med en stor berättares impressionistiska frihet förmedlat hela registret av mänskliga känslor.”

2005 – Jan Sigurd
”För en litterär, musikalisk och journalistisk verksamhet präglad av nyfikenhet, humor och medmänsklighet.”

2004 – Bodil Malmsten
”För ett rikt och mångsidigt författarskap med allvar och lekfullhet, lätthet och tyngd, egensinne och medmänsklighet.”

2003 – Hans Pålsson
”En entusiasmerande ledsagare i musikens värld och en säker stilist med känsla för skånska människor och miljöer.”

2002 – Mikael Niemi
”För berättarglädjen, språket och den robusta humorn i debutromanen Populärmusik från Vittula.”

2001 – Peter Englund
”För den rika, kraftfulla berättarkonst med vilken han levandegör dramatiska skeenden i det förgångna.”

2000 – Ulf Lundell
”Förnyare av den självbiografiska romanen, konstnär, poet, musiker och visdiktare i den stora svenska traditionen från Lucidor till Bellman.”

1999 – Birgitta Stenberg
”För ett mångsidigt, ofta självutlämnande författarskap med djärvhet, humor och medkänsla.”

1998 – Lars Molin
”En av den svenska kulturens stora berättare får 1998 års Piraten Pris för böcker och filmer, där han med flödande fantasi, humor och medkänsla skildrat svenska människoöden, ofta sällsamma.”

1997 – Kristina Lugn
”För ett författarskap som med sin självutlämnande uppriktighet, galghumor och språkkänsla fångar och fängslar en stor publik.”

1996 – Allan Edwall
”För ett mångsidigt konstnärskap präglat av underfundig humor, humanism och fantasifull inlevelse.”

1995 – Klas Östergren
”För fantasin, människokännedomen och den konstnärliga behärskningen i hans på en gång tragiska och burleska berättelser om vinddrivna existensers äventyr i ett paradisiskt österlenskt landskap.”

1994 – Olle Adolphson
”En stor visdiktare som utvecklar traditionen från Bellman, Sjöberg och Taube. Adolpsons visberättelser om människoöden i vardagen förenar folklighet med artisteri, vemod med burlesk, Sverige med Provence.”

1993 – Eva Rydberg
”Underhållare, clown, dansare och skådespelare, få svenska kvinnor har givit publiken så många glädjestunder som denna originella artist med det oemotståndliga kroppsspråket och den lika oemotståndliga skånskan.”

1992 – Stig Claesson
”För hans sätt att skildra levnadsöden med medkänsla, humor och skärpa. Claessons stil är i all sin knapphet rik på övertoner och han har en unik förmåga att fånga det tragikomiska i drastiska ögonblicksbilder.”

1991 – Ernst-Hugo Järegård
”I många roller visar Järegård samma sinne för det tragikomiska och ofta bisarra i människans situation, som man förbinder med Piratens författarskap. Ingen kan läsa Piratens prosa med samma inlevelse och känsla för det drastiska, autentiska tonfallet som just Ernst-Hugo Järegård. Att han dessutom är en så suverän tolkare av det skånska kynnet gör det ännu mer självklart att ge honom Piratenpriset.”

1990 – Hans Alfredson
”En av de mest fantasifulla och underhållande berättarna i vårt land. Det är inte bara det uttrycksfulla språket med hans oefterhärmliga skånska tonfall som gör Hans Alfredson till en konstnär i Piratens anda. Alfredson har en utvecklad känsla för det tragikomiska i människors öden och det finns en växande moralisk dimension i hans berättelser, antingen han nu skriver eller gör film.”

1989 – Jacques Werup
”För att han behärskar de svåraste av litterära tvärkast, mellan djupt sakligt allvar och hämningslöst burleskeri på samma sätt som Fritiof Nilsson Piraten.”